المنتدى المتواجدون الآن مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
العودة   قلعة طرابلس > المنتدى العام > الأقسام العامة > القسم العام
التسجيل التعليمـــات قائمة الأعضاء التقويمالمسابقات اجعل كافة الأقسام مقروءة



إنشاء موضوع جديد إضافة رد
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 27-06-2010م, 05:27 PM   #1
 

Jasmin تم تعطيل التقييم

Jasmin غير متواجد حالياً

1 (23) مقالة الندم في هوس كرة القدم

مقالة الندم في هوس كرة القدم
بقلم محسن العبيدي الصفار

جلس سعيد على كُرسيه المعتاد في القهوة الشعبية حيث يأتي من الحين للآخر كي يقضي بعض الوقت مع أصحابه بكري وأبو علي في لعب الطاولة وتدخين الشيشة والنميمة والشكوى من غلاء الأسعار وقلة الرواتب وزحمة المواصلات والزمن المر الذي لا يعرف صاحباً أو صديقاً، ولم يلبث صديقه بكري أن حضر ولحق بهما أبو علي، وبعد أن سلَّم الجميع على بعضهم فتح سعيد النقاش وقال:
ـ أيه أخبار ماتش الكورة بتاع امبارح؟
ـ ردّ عليه أبو علي: وده سؤال يا أبو أحمد؟ فتحت علينا المواجع ليه بس كده؟
ـ رد سعيد عليه: ليه هو فيه أيه؟ مش ألمانيا اللي غلبت بالماتش؟ مش أنت بتشجع ألمانيا يا بكري؟
ـ دخل أبو علي الخط وقال: هو آه بس أنا باشجع البرازيل اللي خسرت!!! يا راجل بلاش تفكرني ده أنا تنرفزت نرفزة من النتيجة المهينة دي لدرجة أن الضغط عندي طلع وإضطريت آخذ الدوا علشان أنزله!!!
ـ أجابه سعيد: طب وتتنرفز ليه؟ هم يعني البرازيليين كانوا بقية أهلك؟ علشان تتنرفز لهم؟
ـ أجاب أبو علي وهو يستغرب كلام سعيد: أيه الكلام ده؟ معقول؟ ده الفريق البرازيلي على سن ورمح يا راجل.
ـ ابتسم سعيد ساخراً وقال: يعني لو كان ربحوا كانوا ادوك حصة من الجايزة بتاعهم؟
ـ لا.
ـ هزَّ سعيد كتفه وقال: طب زعلان عليهم ليه؟ يعني على رأي المثل "العروسة للعريس والجري للمتاعيس"؛ همه يربحوا ويأخدوا الكأس وأنت ضغطك يطلع؟أما عجايب والله!!!
ـ وهنا دخل أبو علي على الخط وقال: أنت يا سعيد من يومك ما بتحبش الكورة، وفي كل ماتش تطلع بالحبتين دول وهات يا نصايح!!!
ـ اعتدل سعيد في جلسته وقال بصوت لا يخلو من العتب: علشان مش راضيين تفهموا إن الكورة دي لعبة مثلها مثل أي فيلم أو مسلسل بنتفرج عليه وبعدين يخلص ويروح كل واحد لحال سبيله لا لينا دعوة مين ربح ومين خسر!!!
ـ تعجب الإثنان من كلامه وردّ عليه أبو علي: بتقول أيه!؟ فيلم!؟ أنت جرالك حاجة يا سعيد!؟ فيلم أيه ده!؟ طب وشرفي!! اني فرحت لما فازت البرازيل على فرنسا السنة اللي فاتت أكثر ما فرحت بنجاح بنتي في الثانوية العامة!!!
ـ كاد رأس سعيد أن ينفجر مما يسمع وقال: بقى يا راجل، يا مفتري، تفرح بماتش كورة لا ليك فيه لا ناقة ولا جمل أكثر من نجاح بنتك، دمك ولحمك، في الثانوية العامة؟ بقى ده كلام ناس عاقلين يا عالم!!؟؟
ربّت بكري على كتف سعيد وقال: تصدق بالله يا سعيد؟
ـ لا إله إلا الله، قول يا سيدي.
ـ أنا مرّة من سنين طلّقت الولية مراتي علشان قعدت تنق في الماتش لحد ما طيّرت النقطتين، وطول الماتش وهي عمال تنق قال أيه: الولد عيان، الواد حرارته طالعة....، لحد ما راح الماتش بشربة ميه، وأنا ما كذبتش خبر رحت رامي عليها اليمين وباعثها هي والواد على بيت أهلها في نفس الليلة، لولا جماعة الخير توسطوا ورجعتها بشرط إنها حلفت كل ما يكون فيه ماتش كورة ما تقعدش في البيت!!
ـ لم يعرف سعيد ماذا يرد على مثل هذه السطحية والتفاهة ولكنه قال: إنا لله وإنا إليه راجعون، طلّقت مراتك أم عيالك علشان ماتش كورة!؟ ده أيه الإفترا ده!؟
ـ رد بكري عليه وهو ينفخ صدره كالديك: أنا راجل ملتزم، وما أسمحش لحد أنه يقّر على الفريق اللي أنا بأشجعه، ده أنا وافقت إن إبني "سعد" يكّمل دراسته في ألمانيا دوناً عن البلدان كلها بس علشان أنا بأشجع الفريق الألماني!!! مع إن الواد يا عيني شايف الويل من صعوبة اللغة الألمانية!!!
ـ ضحك سعيد وقال: أيه الحلاوة دي كُلها؟ ملتزم قوي حضرتك؟ الواد إبنك يضيع مستقبله علشان إنت بتحب الفريق الألماني؟ الحمد لله إنك ما بتشجعش فريق زيمبابوي كان الواد راح في شربة ميه!!!
ـ ضحك الرجال الثلاثة وشربوا الشاي وعاد سعيد ليفتح الموضوع: بس يا جماعة ما يصحش كده، الواحد يشجع رياضة آه، بس مش معقول أن حياته وعيلته كلها تبقى تحت رحمة ماتش كورة! أنا عندي واحد صاحبي إستقال من شغلانة كويسة جداً علشان المدير بتاعه كان "أهلاوي" وهو "زملكاوي"! بلا نيلة، خلي "الزمالك" يبقى ينفعه، أهو قاعد بلا شغل بقاله 6 أشهر!!
ـ ردّ عليه أبو علي بحدة: سعيد لحد هنا وبس، أوعَ تجيب في سيرة "الزمالك"! أنا لولا العيش والملح اللي بينا كنت ردّيت عليك بشكل تاني خالص!
ـ ابتسم سعيد بأسى وقال: ثاني إزاي يا صاحبي؟ حتضربني مثلاً؟ أيه الغيرة دي كلها؟ ده النبي ـ صلى الله عليه وسلم ـ إتسب وإنشتم في طول أوروبا وعرضها ولا حد فيكم طلع ضغطه ولا طلع صوته..!! ونازلين تشجيع في فرق الدول اللي بتهين ديننا ونبينا كل يوم.. ودلوقتي عاوز تضرب صاحبك يا أبو علي!؟ هي دي الرجولة!؟
ـ ندم أبو علي وخجل وقبّل رأس سعيد وقال: ولا مؤاخذة يا سعيد يا حبيبي، إنت صاحبي وتاج راسي، بس لما تيجي سيرة الكورة با أبقى واحد تاني خالص ولا كأني أنا!!!
ـ قال بكري: آه والله وأنا نفس الشيء لما باتفرج على ماتش كورة با أبقى عاوز أحط صُباعي في عين اللي قاعد جنبي!!!
ـ قال سعيد: لا ده إنتوا مجانين رسمي، بقى ولازم يودوكم السرايا الصفرا، ولا ممكن رجالة في سنكم يفكروا بالشكل دهـ وامّال سبتو أيه للعيال الصُغيرة!؟
ـ ضحك الرجال الثلاثة، وطلب سعيد شاي ثاني للجميع، وبدأو بلعب الطاولة ومرت نصف ساعة عندما رنّ تلفون بكري المحمول: ألو مساء الخير يا افندم، حضرتك الأستاذ بكري والد سعد بكري؟
ـ رد بكري بصوت قلق: أيوه تمام كده، بس مين حضرتك ولا مؤاخذة؟
ـ أنا القنصل المصري في ألمانيا!
ـ توجس بكري خيفة وإقشعر بدنه وقال: خير يا افندم فيه حاجة؟ إبني سعد حصل له حاجة؟
ـ ربنا يصبرك يا سيد بكري!
ـ رد بكري وهو يصرخ بأعلى صوته: أيه؟ بتقول أيه؟ فيه أيه؟
ـ إجتمع الرجلان وعدة أشخاص من القهوة حول بكري بعد أن سمعوا صراخه وهو يقول: قوللي فيه أيه؟
ـ إبنك سعد امبارح بالليل وهو راجع من الكلية اتقتل على أيد مجموعة من مشجعين المنتخب الألماني العُنصريين؛ ضربوه ضرب جامد جداً والنهارده في المستشفى ربنا خذ أمانته! البقية في حياتك إحنا حنعمل الإجراءات اللازمة....
ـ سقط التلفون من يد بكري وأجهش بالبكاء وهو يصرخ: يا خرابي يا بكري، يا مصيبتك يا بكري، الواد راح في شربة ميه يا بكري، وعلى ايد مين؟ مشجعين الفريق الألماني اللي انت موّت روحك علشانه، لا حول ولا قوة إلا بالله، ربنا يخرب بيوتهم كلهم الفريق الالماني على الفرنسي على الإيطالي، على اللي جاب القرف ده على بلادنا وبلانا فيه، آه يا ابني آه يا حبيبي.
أخذ بكري يبكي ويصرخ ويضرب على رأسه في منظر محزن. نظر الجميع إليه بصمت ونزلت دمعة من أعين من كل من شاهد هذا الموقف المأساوي ومّرت برهة من الزمان حتى جاء المعّلم صاحب القهوة وبيده ورقة كُتب عليها:
"هـذه القهـوة لا تعـرض مباريـات كـرة قـدم من الآن فصاعـداً!!!"

آخر مواضيعي

 
التوقيع:




  رد مع اقتباس
قديم 27-06-2010م, 05:38 PM   #2
افتراضي

أجابه سعيد: طب وتتنرفز ليه؟ هم يعني البرازيليين كانوا بقية أهلك؟ علشان تتنرفز لهم؟
اختيار مشكور موضوع جاد
بارك الله فيكم اختنا الفاضلة

آخر مواضيعي

 
  رد مع اقتباس
قديم 27-06-2010م, 06:33 PM   #3
 

bibo770 has a reputation beyond reputebibo770 has a reputation beyond reputebibo770 has a reputation beyond reputebibo770 has a reputation beyond reputebibo770 has a reputation beyond reputebibo770 has a reputation beyond reputebibo770 has a reputation beyond reputebibo770 has a reputation beyond reputebibo770 has a reputation beyond reputebibo770 has a reputation beyond reputebibo770 has a reputation beyond repute

bibo770 غير متواجد حالياً

افتراضي

والله أحسن شي عمله

مشكورة أختي الفاضلة

آخر مواضيعي

 
التوقيع:

هي "طاء" طابت وطاب من فيها...
ثم "راء " و رب العرش يحميها...
ثم "ألف" ولها الألوف تفديها...
ثم "باء" وباب الحق يرويها...
ثم "لام" لا ولا لظلم من فيها...
ثم "سين" سيأتي العدل يشفيها...
نعم..هي طرابلس تسمو, سبحان باريها...
ولها نغم الحروف مدحا وكل الفخر يأتيها...


  رد مع اقتباس
قديم 28-06-2010م, 06:51 AM   #4
 

kalma will become famous soon enough

kalma غير متواجد حالياً

افتراضي

لم أعرف حقيقة حماقة اكبر من أن يربط الأنسان مواقفه بلعبة ؟

وأعتقد ان ماحصل بين مصر والجزائر نتيجة مباراة هو الصورة الأصلية من هذا المقال ذو النهاية المؤلمة

لكن الضحية في المقال شخص والضحية هنا شعبان !

حسبنا الله ونعم الوكيل لا نساند بمواقفنا الا ماهو هش وسخيف

فنحن لانتعلم لا من أخطائنا ولانريد ان نتعلم حتى من ألد أعدائنا !

فأنا ومع ان معلوماتي في كرة القدم حقيقة لاتتجاوز الصفر الا انني لم أر
اسرائيل ذلك الكيان المسخ

قد أولت اهتماما لهذه اللعبة كحال بقية شعوب الأرض !

سيطروا هم على العالم وتركونا نلعب ونختلف على مانلعب به !!

موضوع قيم جدا اختي ياسمين واختيار دقيق لمأساة لاتوصف
بارك الله فيك

آخر مواضيعي

 
  رد مع اقتباس
قديم 28-06-2010م, 10:19 AM   #5
افتراضي

والله يا أختي إخترت موضوع مهم جدا
رغم أنني أشاهد وأشجع وأتابع
لكنني والله لا أتحمس بطرية التعصب
أتابعه فعلا كأي مسلسل أو فيلم لما ينتهي خلص إنتهى
وأكره عقول المريضة المتعصبة
وخير دليل فعلا ما حصل بين الجزائر ومصر
مشكورة أختي على هذا الموضوع القيم

آخر مواضيعي

 
التوقيع:

الوفاء عملة نادرة والقلوب هي المصارف
وقليلة هي المصارف التي تتعامل
بهذا النوع من العملات

  رد مع اقتباس
قديم 28-06-2010م, 11:03 AM   #6
 

Jasmin تم تعطيل التقييم

Jasmin غير متواجد حالياً

افتراضي

مع أنها عمليّة تجاريّة كبيرة و تستفيد منها اسرائيل .. بس لا نلاقيهم قطعوا الطرق و فرقعوا مثل ما يُفعل عندنا في طرابلس -و هي نموذج -لفوز الفريق الفلاني أو الفريق العلاني أو نكاية بفريق!!


التوعية للشبال و ملئ الفراغ ضروري جدا..

شكرا لكم جميعا على ردودكم الفعالة


آخر مواضيعي

 
  رد مع اقتباس
قديم 28-06-2010م, 03:05 PM   #7
 

moni will become famous soon enough

moni غير متواجد حالياً

افتراضي

اشكرك اختي على الموضوع المتميز
بارك الله فيكي اختي ياسمين

آخر مواضيعي

 
  رد مع اقتباس
قديم 29-06-2010م, 06:08 AM   #8
 

Jasmin تم تعطيل التقييم

Jasmin غير متواجد حالياً

افتراضي

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moni مشاهدة المشاركة
اشكرك اختي على الموضوع المتميز
بارك الله فيكي اختي ياسمين
ת אגף גי הכ
و فيك يا رب..أشكر وجودك..

آخر مواضيعي

 
  رد مع اقتباس
إنشاء موضوع جديد إضافة رد

مواقع النشر (المفضلة)

جديد مواضيع قسم القسم العام


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 
أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة


المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
اتفاق تاريخي بين الإتحاد القبرصي لكرة القدم واتحاد قبرص التركية لكرة القدم donga القسم الرياضي العام 0 5-02-2014م 10:02 PM
اتفاق تاريخي بين الإتحاد القبرصي لكرة القدم واتحاد قبرص التركية لكرة القدم mmido80 القسم الرياضي العام 0 3-01-2014م 03:25 PM
بعد الميدان الجيش الحر تحت القدم في القدم mersalli قسم أخبار سورية 0 20-07-2012م 01:03 PM
مقالة رائعة للشيخ عائض القرني‏ هداية الله قسم الإسلامي العام 1 24-05-2011م 07:44 PM
مقالب.......ولكن بالسيارات أم وحيد قسم المقالب الفكاهية 2 9-04-2010م 10:55 AM






~ جميع آلمشآركآت آلمكتوبهـ تعبّر عن وجهة نظر صآحبهآ ,, ولا تعبّر بأي شكلـ من آلأشكآل عن وجهة نظر إدآرة آلمنتدى ~